50 inspiráló mondat az Éva magazinban- valóban mindegyik eléri a célját?

 

Kommunikáció rögzített vagy fejlődés orientált szemlélettel


Carol S. Dweck eredeti kísérlete alapján azok a gyerek értek el egyre jobb eredményt és vágtak bele egyre nehezebb feladatokba a vizsgálati helyzetben, akiknek nem a képességét, intelligenciáját, adottságait dicsérték meg, hanem a munkához való hozzáállásukat, kitartásukat, lelkesültségüket és érdeklődésüket. Akiket viszont a megszokott módon ügyességük, okosságuk alapján dicsértek, egyre kevésbé váltak vállalkozóvá, egyre rosszabbul teljesítettek attól való félelmükben, hogy a következő szinten kiderülhet róluk, hogy nem is olyan okosak.

Nemrégiben megjelent az Éva magazinban 50 olyan pozitív mondat, mellyel inspirálhatjuk gyermekeinket (

A cikk írója szerint akár minden nap mondjunk ilyen mondatokat gyermekeinknek, hiszen sokat szidjuk őket, ezért érdemes egy pozitív listát is készenlétben tartani.

De lássuk, hogy minden pozitív mondat egyértelműen pozitív hatással lesz-e a gyermek személyiségére. Segítjük-e vele őket, vagy éppen egy olyan rögzített szemléletmód kialakításán munkálkodunk, melynek eredményeként gyermekünk félni fog az újabb kihívásoktól, a róla kialakult kép elvesztésétől. Ezt pedig egyikünk sem szeretné.

Ahogy Carol S. Dweck amerikai pszichológus kutatásai feltárják, a valódi sikereket azok az emberek érik el, akik szemléletmódja nem rögzült, hanem folyamatosan fejlődni képes. Ők alakítják rugalmasabban az életüket, törekednek a nagyobb teljesítményre és ők lesznek képesek a csapatmunkára is.

Nézzük hát mondatról mondatra, válasszuk ki belőle azokat, melyek nem csak pozitívak, de fejlődés-szemléletűek is, vagy egészítsük ki őket olyan én-üzenetekkel, melyek megadják ezt a szemléletet.

1.Büszke vagyok rád. – Ezt valószínű, hogy egy teljesítmény után mondjuk, amit elért, tehát érdemes lenne folytatni azzal, hogy pl. kitartottál, sok energiát tettél bele, segítséget kértél…Fontos, hogy a munka, a kitartás, az energia kapjon elismerést, ne pedig a gyermek személyisége, önmagában való létezése.


2.Számít, hogy mit mondasz. – Fontos nekem a véleményed, örülök az ötleteidnek, mert lelkesítenek – fontos, hogy én üzenem, és nem őt minősítem.


3.Szuper ötleteid vannak.  – Ugyanúgy fontos az én-üzenet, hogy nekem miért szuper, mert ez nem ragasztja bele abba a szituációba a gyereket, hogy mindig ötletesnek kell lennie.


4.Szeretek az anyukád/apukád lenni. – Ez nagyon tetszik, még elolvasva is megmelengeti a szívem.


5.Nem kell tökéletesnek lenned ahhoz, hogy jó fej legyél.  – A felével egyetértek, a másik felére inkább példát hoznék, hogy kik jó fejek, akik nem tökéletesek, és még azok is lehetnek néha rosszkedvűek, vagy éppen mogorvák. A jófejség, mint kategória is nehezen értelmezhető, mindenkinek mást jelent, így a gyereknek sem feltétlenül azt, amit én közvetíteni szeretnék.



6.Fontos vagy – folytatnám: a csapatban, a családban, nekem, számítunk rád, igyekszem a te igényeidet is figyelembe venni …De folytatás helyett inkább nem azt mondanám, hogy te vagy a fontos, hanem konkrét dolgot mondanék: fontosak a gondolataid, fontos a jelenléted, fontos amit hozzáteszel, stb.


7.Hiszek neked. – Ez nagyon fontos mondat, de ne hagyjuk, hogy a gyerekek szubjektív élményvilága elragadjon minket a valóság objektív érzékelésétől. Sok infót kell beszerezni egy-egy konfliktus kapcsán. A gyerekek nagyon felfokozott lelkiállapotban, saját szempontjuk kizárólagos figyelembevételével élik meg a helyzeteket. A másik nézőpontjának figyelembevétele később alakul ki, ezt a fejlődést is segítjük, ha megjelenítünk más nézőpontokat a gyereknek és így átbeszéljük a helyzetet, mindsem rögtön mi is érzelmileg vonódunk be egy adott helyzetbe.


8.Hiszek benned.  – Hú, ez nekem sok, mintha ő lenne a Megváltó. Inkább, hiszem, hogy ezt meg ezt meg fogod tudni tenni…Így elkerüljük azt is, hogy gyermekünk saját meg nem valósított álmaink letéteményese legyen.


9.Ez a család nem lenne ugyanaz nélküled. – Ezzel a mondattal elég nagy terhet teszünk szerintem a gyerek vállára. Mintha a család jóléte, vidámsága, derűje, okossága … rajta múlna. Inkább azt mondanám, hogy olyan a családunk mint egy szivárvány, amiben mindegyikünk fontos színt képvisel. Te melyik színt szeretnéd?


10.Értékes vagy. – Konkretizáljuk az adott pillanatban, ez így nehezen értelmezhető a gyerek számára.


11.Szabad nemet mondanod. – Pontosan. De ha nekünk fontos a dolog, nyugodtabb körülmények között még visszatérhetünk a témára.


12.Szabad igent mondanod. – Így van, csak ne éllel mondjuk.


13.Tudom, hogy mindent beleadtál. – Ez tetszene legjobban Carol S. Dwecknek.


14.Igazad van. – Tiszta kommunikáció, partnerség érzését kelti, ami fontos, ha szituáció megengedi (nem vészhelyzet).


15.Elfogadlak ilyennek. – Nekem ez kicsit negatív, azt mondanám: bízom benned. Minden mondat, ami az „ilyen-olyan” kategóriába sorol, akár bele is ragaszthat a kategóriába. Elfogadlak ilyennek, de hiszek abban, hogy fejlődhetsz, változhatsz és nem leszel egy életen át ilyen, vagy olyan…. ahogy a család többi tagja is változhat.


16.Próbáljuk meg úgy, ahogy te javaslod. – Partnerséget erősítő mondat, nekem tetszik, benne van a bizalom is.


17.Sokat segítettél. – Tiszta, egyértelmű kommunikáció, fontos mondat.


18.Érted megéri. – Mindenkiért megtettem volna, de érted különösképpen, hiszen fontos vagy nekem. – De egy kissé nehezen azonosulok a mondattal.


19.Boldoggá teszel. – Megint nagy felelősség a gyerek nyakába, anya, apa boldogsága tőle függ. Nem mondanám, inkább azt, hogy boldog vagyok, amikor azt látom, hogy ….


20.Jó társaság vagy. – Szeretek veled lenni, mert jó együtt beszélgetni, hallgatni, shoppingolni ….

Az utóbbi három mondattal olyan helyet jelölök ki a gyerek számára, ami nagy felelősséggel jár. Nem csak együtt vagyunk és élvezzük egymás létét, hanem ki is jelölünk ezzel tudatalatt egy feladatot is a számára: tégy boldoggá, legyél jó társaságom, adj értelmet az életemnek.


21.Ne félj az lenni, aki vagy. – Könnyű mondani, én inkább megmondanám, hogy én mikor féltem, és hogyan küzdöttem le a félelmemet.


22.Sok minden múlik rajtad. – Tehát nem minden dolog a szülő felelőssége, hagyjuk, hogy érvényesülhessen a kudarc alapú tanulás, mert ez a leghatékonyabb.


23.Érdekel, hogy mit akarsz mondani. – Igen, ez nagyon fontos és szánjunk is rá időt.


24.Nagyon érdekes a te nézőpontod. – Hozzátenném, hogy beszéljünk még róla most vagy valamikor, de ez is nagyon fontos mondat.


25.Sokat tanulok tőled. – Így, ahogy van jó, azt sugallja, hogy a felnőtt is képes fejlődni és tanulni és nem tökéletes szülőnek és felnőttnek született.


26.Felnézek rád. – Mindenképpen folytassuk a mondatot, és tegyük hozzá, hogy miért, de ne azt, hogy mert olyan tehetséges, hanem azt, hogy olyan elszánt, kitartó …. vagy.


27.Nagyon jókat kérdezel. – Elébe tenném, hogy látom érdekel a téma és minden részletre kíváncsi vagy.


28.A barátaid szerencsések, hogy vagy nekik. – Hozzátenném, hogy Te is szerencsés vagy, hogy ilyen barátaid vannak, még mielőtt kissé elbízná magát a mondatomtól.


29.Bízom benned. – Ez legyen az összes mondatunk és kommunikációnk lényege!!!


30.Jól választottál. – Ez a mondat nehezen értelmezhető, talán folytatni kellene. Jól választottál, mert ezt tanultad belőle, mert új dolgot tanulhatsz stb.


31.Ha boldognak látlak, én is boldog vagyok. – Jó én-üzenet.


32.Jobb emberré teszel. – Megint nagy felelősség a gyerek nyakába, az én egyéni fejlődésem nem múlhat a gyermek tulajdonságain. Ezt én sohasem mondanám, és nem is tudom, hogyan egészíthetném ki.



33.Jó gyerek vagy. – És mi lesz, ha egyszer leszidom, akkor rögtön a másik bugyorba kerül. Ne minősítsük! Inkább: Örültem, amikor kedves voltál, amikor segítettél, amikor figyelmes voltál ….Jó gyerek/rossz gyerek- nehezen áttörhető sztereotíp kategóriák.


34.Jól nézel ki. – Konkrétan! (ruha, smink, hajviselet, összhang) vagy jól válogattad össze a dolgokat.


35.Nagy élmény nekem nézni, ahogy felnősz. – Ez így rendben van szerintem.


36.Ez nagyon bátor dolog volt. – Konkrét és elismerő.


37.Megbocsátok neked. – Inkább megbocsátom, amit tettél, ezt a dolgot …. Így már fontos mondat, még ha nehéz is néha kimondani. Van akinek nincs rá szüksége, de van akinek ez a legfontosabb. Kísérletezzünk vele!


38.Mindannyian követünk el hibákat. Igen, én is. – Ezt, ha lehet, sokszor mondjuk, mert az iskola és mi magunk szülők is rosszul viszonyulunk a hibákhoz, amikből pedig tanulni kellene.


39.Nagyon jó vagy ebben! – És tegyük hozzá, vagy keressük meg és mutassuk meg, hogy hogyan lehetne még jobb, kitől tanulhatna még.


40.Majd holnap újra megpróbálod. – Ez is legyen rendszeres a repertoárban!


42.Nem lehetsz mindenkinek szimpatikus, és ez teljesen oké. – Nehéz, főleg akkor, ha a gyermekünk önértékelése a külső visszajelzésektől függ. Ennek ellenére fontos, és az is, hogy mi is meséljünk a munkahelyi kapcsolatainkról.


43.Hallgatlak. – A szülői hivatás egyik lényegi eleme, és tényleg legyen rá idő, vagy jelezzük, hogy mikor lesz máskor idő a komoly meghallgatásra.


44.Gyönyörű vagy, kívül-belül. – Elétenném, hogy nekem ….. ., mert Te vagy az én kis…..


45.Elég jó vagy. – Folytatni kellene, hogy miben és azzal is, hogy hogyan lehetne még jobb, ha akarja.


46.Hát ezt meg, hogy csináltad? – Spontán felkiáltásnak nagyon őszinte, azért részletezzük, mi lepett meg ennyire!


47.Köszönöm. – Azt hiszem ez alapvető.


48.Bocsáss meg. – És ez is.


49.Különleges vagy. – Ez így nem igaz, inkább jöjjön a részletezés, de ne bélyegezzünk, mert a gyerek utána majd állandóan ki akar tűnni, amivel magának és másoknak is csak frusztrációt fog okozni. Megint egy kategória, amiben könnyű benneragadni és utána nagyon erős a félelem, hogy ki ne kerüljünk belőle, ami miatt nehéz kockázatokat vállalva fejlődni.


50.Szeretlek. – Családja válogatja, hogy milyen könnyű ezt kimondani, de valahogy kifejezni mindenképpen fontos. Aszerint, hogy mi a gyerek szeretetnyelve, nem biztos, hogy elég kimondani, ha ő inkább egy simogatásból, vagy egy együtt töltött meseolvasós estéből jobban megélné a szeretetet.


Véleményünk szerint tehát a szidás helyett valóban nagyon fontos, hogy ismerjünk és gyakran mondjunk pozitív tartalmú mondatokat gyermekeinknek, de reméljük, hogy sikerült pontosítani, kiegészíteni, hogyan alakítsuk ezeket olyan én-üzenetekké, melyek valóban pozitív változást is idéznek elő a személyiségben.

Tags: gyermeknevelés,, Érzelmi intelligencia,, nevelés,, pozitív szemlélet,, önbizalom,