Még - mint varázsszó?

Még hez2
A félévi bizonyítvány és a szokásos félévi  szülői értekezlet után vagyunk. Már megint megmértük a gyerekeket és megmérettettünk. Megmondtuk, hogy vegyék figyelmeztetésnek, hogy így nem mehet tovább, kérjük a szülőket motiválják jobban a gyerekeket, mert majd jön a …….

De továbbra is csak a kétségek vannak bennem az osztályzással kapcsolatban, kell-e egyáltalán és mire jó? Tavaly ilyenkor írtam egy könyvről (Carol S. Dweck: Szemléletváltás), ami azóta is központi szerepet tölt be most már az én szemléletemben is. Az utóbbi időben számos helyen hallottam a szerzőjével interjút, előadást. A legutóbbiban arról számolt be, hogy egy chicagói középiskolában egy-egy elbukott vizsga után azt írják a bizonyítványba, hogy „még nem ment”. Lehetőséget biztosítanak arra már nyelvileg is és a valóságban is, hogy egyszer sikerülni fog. Ez lehetne minden pedagógiai munka alfája és omegája, ez az egyetlen vagy esetleg két szó: a  „még” vagy a „még nem”.

Cikk folytatása

Eddigi rádió riportjaink gyűjteménye

Az Érd FM rádió immár másfél éve készít riportokat velem, nevelés és oktatás témájában. Fogadjátok szeretettel az eddigi adások linkjét.

Ide kattintva elérhetitek és meghallgathatjátok az eddigi interjúkat:

http://erdmost.hu/cimke/vikukel-zsuzsa/

 

Saját youtube csatornánkon is archiváljuk az anyagokat, fel is íratkozhatsz rá, így értesülni fogsz a két hetente megjelenő újabb riportról is!

 

https://www.youtube.com/channel/UCO6tT9gEydQX8F85XyU5XLA

Hogyan lehet jobb fizikából, kémiából, földrajzból gyermekünk?

Egyszerű történetekkel javíthatjuk a diákok természettudományos tantárgyakban elért eredményeit

A Journal of Educational Psychology folyóiratban megjelent friss tanulmány szerint hasznosabb a híres feltalálókról olyan történeteket olvasni, amelyekben nehézségeiket és nem egyedülálló teljesítményüket írják le. Az, ahogyan jelenleg tanítjuk a természettudományokat, a diákokat nem bátorítja arra, hogy a természettudományra mint választható munkalehetőségre gondoljanak.

A Columbia Egyetem és a Washington Egyetem kutatói közel 400 olyan első- és másodéves középiskolást toboroztak egy vizsgálatra, akik alacsony jövedelmű afro-amerikai családokból származtak. A diákok Albert Einsteinről, Marie Curie-ről, Michael Faradayről olvastak egy kb. 800 szavas rövid történetet, amelynek a középpontjában az alábbi három téma közül szerepelt valamelyik:
- A sikeres tudós története – A történet hasonló volt a szokásos tankönyvekben megtalálható szövegekhez. Arról szólt, hogy a tudós milyen nagy felfedezéseket tett, miért kapott Nobel-díjat, miket publikált és a tudomány melyik területén végzett úttörő munkát.
- Próbálkozás a bukások ellenére is – A történet arra fókuszált, hogy a felfedező milyen szellemi küzdelmet folytatott, miként próbálkozott, hogy nem adta fel, hogyan élte át a kudarcokat és mit merített belőlük.

Tovább olvasom

Hogyan készüljünk az első osztályra II. rész

 

érzékszervek kép

Még mindig az iskolába készülőknek és szüleiknek:
Az előző cikkünkben említettük, hogy pihentetni kell az érzékszerveket (pl. a fület a nagy zajártalom miatt). Most inkább arról beszélnénk, hogy milyen fontos is ezeknek az érzékszerveknek a megfelelő működése és fejlettsége. A kisgyermek mindent egészében dolgoz fel, így nekünk szülőknek sem könnyű néha észrevenni, ha kevésbé hall jól, vagy lát pontosan.

Mindenképpen az iskolakezdés előtt javasolt ennek a két területnek a kontrollvizsgálata, még abban az esetben is, ha nincsen panasz. Sok fejfájás, bizonytalanság, kudarc és elkeseredés előzhető meg ezzel a két rutin vizsgálattal. A legfontosabb, hogy gyermekünk minden szempontból készen állhasson az iskolai kihívásokra, ne adjunk esélyt annak, hogy hátránnyal induljon és még a kedve is elmenjen a tanulástól, hiszen úgy érkezik az iskolába, hogy vele ott valami csoda fog történni. Segítsük, hogy a saját csodálatos változását, okosodását átélhesse!

Hogyan készüljünk az első osztályra? I. rész

Most induló sorozatunkban abban szeretnénk az iskolába készülő gyermekek szüleinek segíteni, hogyan tudják gyermeküket minél könnyebben és a legnagyobb élvezettel az iskolára felkészíteni. Egyáltalán mi várható el tőlük, és mi az, amit mi felnőttek az iskola mumusának az árnyékában gondolunk minderről.

Akkor lássuk először az első képességterületet: hogyan beszélünk és hallgatunk!
beszédértés
 

Az elmúlt közel száz év alatt beszédünk tempója megkétszereződött. Mi, akik a munka világában pörgünk, igyekszünk ezzel a tempóval versenyt tartani, megtanulni, és szelektálni. Ezzel szemben a kisgyermekek ilyen gyors változást nem tudnak produkálni. Érdemes odafigyelni arra, hogy az óvónénik lassabb tempóban, erős artikulációval beszélnek. Különösen fontos lehet ez ott, ahol az iskolába készülő kisgyermeknek több idősebb testvére van. Bár ő már biztosan gyorsabban dolgozza fel a hallottakat, mégis, jó, ha amikor vele vagyunk, tudunk egy kicsit lassítani. Beszédünket erősebb artikulációval, mimikával és gesztusokkal kísérni.

 A beszéd és megértésének fontos feltétele, hogy jól lássuk a beszélőt. Ha viszont minden családtag a televízió, a számítógépe vagy a telefonja felé fordulva beszél a másikhoz, elvész a fent említett lehetőség, ami a közlésünk értelmét akár 50-60%-ban is befolyásolhatja. Ennél valamivel jobb a helyzet autóban, vezetés közben, hiszen ott a visszapillantó-tükörben van némi lehetőség a szemkontaktusra, a mimika leolvasására.

Tovább olvasom

Útközben – avagy mit tegyünk, ha nem túl fényes a félévi bizonyítvány

 

A napokban kapják kézhez a gyerekek a félévi bizonyítványukat. Az eredménytől függően reagálunk rá: bosszankodunk, dicsérjük, örülünk vagy éppen büntetünk miatta. De vajon hogyan lehetne tudatosan megvizsgálni ezt az eredményt?

Próbáljuk meg helyén kezelni az eseményt!

A felvételiző negyedikes, hatodikos és nyolcadik osztályosok kivételével a félévi bizonyítvány semmilyen további következménnyel nem jár. Ezeket a jegyeket a gyermek semmilyen további iskolájába nem viszi magával.

Akkor egyáltalán, minek ez a stressz minden januárban? – kérdezhetnénk.

A válasz nagyon egyszerű. Ahogy a tanítás, úgy a tanulás is egy folyamat. Célkitűzéssel, elhatározással, feladatokkal, visszacsatolással. Az első féléves teljesítményük tükrét kapják meg a gyerekek 5 osztályzatba sorolva, aminek persze így meg is vannak a korlátai, mert nem alkalmas az árnyalt értékelésre.

Azzal szembesít tehát hogy eddig hogyan sikerült haladnunk a kitűzött cél, az elhatározás elérésében.

Ne azt lássuk meg, hogy minősítik őket, hanem azt mondják el a jegyek, hogy hova jutottak eddig ebben az évben. Arról árulkodnak, hogy a cél mennyire volt elérhető, a befektetett energia mire volt elég.

A félévi bizonyítvány lehetővé teszi, hogy magára a folyamatra reflektáljunk, visszatekintsünk és tanulságokat fogalmazzunk meg, illetve új célokat tűzzünk ki.

Tovább olvasom

Miről beszélgessünk gyermekünkkel a felvételi vizsga előtt?

vizsga1

Az előző cikkeinkben ahhoz adtunk ötleteket, hogyan készüljenek a középiskolai felvételire azok a diákok, akik szombaton írják az írásbelit. Most, hogy már a nagy hajrában vagyunk, a hangsúly a tananyagról a lelki tényezőkre kerül.

Azt javasoljuk, hogy a hét második felében már csak támogassuk a fiatalokat, beszélgessünk velük.

Hogyan is tegyük ezt, hogy valóban támogató legyen a beszélgetésünk?  Ehhez adunk tanácsot az alábbiakban.

Mit mondjak a gyereknek a vizsga előtt?

  • Azt, hogy mindent megtettél annak érdekében, hogy azt hozd ki magadból, amit tudsz!
  • Azt, hogy már ne tanulj a vizsga előtti estén!
  • Azt, hogy aludj egy igazán nagyot!
  • Azt, hogy keressünk együtt olyan alkalmakat, amikor eredményesen teljesítettél!(Nem csak iskolai szituációban- egy jól sikerült sportverseny, egy finomra sült sütemény, egy barkácsmunka, mind-mind siker!)  Ezeket a gondolatokat vidd magaddal a vizsgára is! A negatív gondolatokat próbáld meg elhessegetni!
  • Azt, hogy mindig csak az adott feladatra figyelj, amivel éppen foglalkozol! Ne engedd, hogy a gondolataid elkalandozzanak, mert akkor negatív képek is jöhetnek!
  • Azt, hogy gondolatban fogalmazd meg az elég jó eredményt, erre törekedj, így a nehezebb feladatoktól már nem fogsz megijedni, hiszen kihívásnak érzed majd.
  • Azt, hogy ha úgy érzed minden elveszett, és még a betűket sem látod izgalmadban a lapon, akkor kezdj el mélyeket lélegezni.
  • Azt, hogy nem ezen a vizsgán múlik az életed, és hogy nagyon sok iskola van a városban,  ahová várják a  gyerekeket.
  • Azt, hogy ne ellenségként gondolj a terembe ülőkre, hanem bajtársakra, kívánd nekik is azt, amit magadnak.
  • Azt, hogy a kicsi izgulás normális, mert stimulál, a nagy izgulást pedig hagyd ránk, mert mi ráérünk otthon izgulni, hiszen nem kell közben a feladatokra figyelnünk:)

Sok sikert a vizsgához minden érintettnek!



10 tipp a középiskolai felvételihez- hogyan kerüld el a figyelmetlenségből adódó hibákat

A jövő héten írjátok a központi felvételi vizsgát magyarból és matekból. Biztosan sokat készültetek rá, hogy az általatok vágyott helyre bejussatok. A következőkben olyan tanácsokat adunk, amik a vizsgán segítenek, hogy elkerüld azokat a hibákat, melyek a figyelmetlenségből adódnak főként, nem pedig a tudás hiányából. Ne ezeken múljanak a pontok! Sok sikert kívánunk mindenkinek!

 

1. Először az egész feladatsort olvasd át, vagy fusd át! Ha megismerkedsz a feladatokkal, az agyad már akkor készül a megoldására, ha éppen más feladat konkrét megoldásánál tartasz.

2. Azzal a feladattal kezd, amit biztosan tudsz!

3. Azok közül, amit biztosan tudsz, a legtöbb pontot érővel kezd!

4. Bonyolult feladat esetén, amikor több választ is várnak, a kérdésben számozd be a megoldandó feladatokat! Amikor elkészültél, ellenőrizd le, hogy mindenre válaszoltál-e!

Alá is húzhatod a kérdések kulcsszavait!

5. Fogalmazásnál olvasd át a legvégén, amit írtál. Egyszer hátulról szavanként, hogy a helyesírási hibákat észre vedd, egyszer pedig elölről, hogy a vesszőket és egyéb tagolásokat pótold! Ügyelj arra, hogy minden mondatod értelmes és magyaros legyen. Kerüld a hosszú és bonyolult körmondatokat!

6. Tanulj meg egy-két jó szófordulatot, amit magadénak is érzel! Bátran használd fogalmazáskor! Amikor valami jó szöveget olvasol, figyelj ezekre, mert később be tudod építeni a saját dolgozataidba!

7. Tömören fogalmazz, de ne egy-egy szóban!

8. Csak akkor használj idegen szavakat, ha nincs rá jobb magyar szó, de ne feledd, hogy a tanár a szakszavakat mindig hallani akarja, tehát azokat ne hagyd ki!

9. Matematikai számításoknál becsülj, hogy véletlenül se tévedj nagyságrendet, jó tervezés esetén ez segít elkerülni a számításból adódó hibákat.

10.  Matematika számításoknál modellezd az elgondolásodat kisebb, egyszerűbb számokkal, hogy megbizonyosodj arról, jól gondolkodtál-e!

Lépj kapcsolatba velünkemailIkonTe is!
    • Elérhetőségünk:

    • Bejelentkezés:
      e-mail:
       Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
      vagy
      telefon: 06-20-5963761, 06-20-4053939

    • Foglalkozásainkat előzetes bejelentkezés után a Budapest, I. ker.
      Hattyú utca 12. szám alatt tartjuk.

    • Kihelyezett foglalkozásaink Érdligeten is elérhetőek. Tanácsadás,tanfolyamok Budapesten és a környező megyékben. 

      Kövess minket!