Még - mint varázsszó?

Még hez2
A félévi bizonyítvány és a szokásos félévi  szülői értekezlet után vagyunk. Már megint megmértük a gyerekeket és megmérettettünk. Megmondtuk, hogy vegyék figyelmeztetésnek, hogy így nem mehet tovább, kérjük a szülőket motiválják jobban a gyerekeket, mert majd jön a …….

De továbbra is csak a kétségek vannak bennem az osztályzással kapcsolatban, kell-e egyáltalán és mire jó? Tavaly ilyenkor írtam egy könyvről (Carol S. Dweck: Szemléletváltás), ami azóta is központi szerepet tölt be most már az én szemléletemben is. Az utóbbi időben számos helyen hallottam a szerzőjével interjút, előadást. A legutóbbiban arról számolt be, hogy egy chicagói középiskolában egy-egy elbukott vizsga után azt írják a bizonyítványba, hogy „még nem ment”. Lehetőséget biztosítanak arra már nyelvileg is és a valóságban is, hogy egyszer sikerülni fog. Ez lehetne minden pedagógiai munka alfája és omegája, ez az egyetlen vagy esetleg két szó: a  „még” vagy a „még nem”.

Ezzel a két szóval biztosítani tudnánk, hogy a gyerek higgyen magában, hogy motivált legyen újra megpróbálni, hogy a saját fejlődését nézze, és ne mással, vagy a tananyag előrehaladásával hasonlítgassa össze magát.

Lehetőséget adna arra, hogy ne halljuk többé az osztályokban:

„Én ehhez úgyis hülye vagyok.”
„Nehezebb matek példa? Meg sem próbálom, úgy sem fog sikerülni.”

„Csak ezzel foglalkozom, mert ehhez van tehetségem.” …..

Ha ezt a rendszeresen használt nyelvi megfogalmazást, amely azt sugallja a gyereknek, hogy úton van, fejlődik és mi bízunk benne, megspékeljük egy-két tudatos pedagógiai tartalommal, nyert ügyünk lesz a motiváció kialakításában.

Álljon itt néhány ötlet mindehhez:

Magas elvárások megfogalmazása a gyermek felé:

- közösen határozzuk meg a célt,

- biztosítsuk a gyerekeket arról, hogy kihívás lesz, de mindenki eléri a célját,

- mondjuk ki, hogy a nehézségek a célok eléréséhez szükségesek, azok részei,

- biztosítsuk a gyerekeket, hogy támogatjuk őket saját céljaik elérésében.

Tűzzünk ki köztes, rövidtávú célokat:

- örüljünk az apró győzelmeknek,

- jelentsen ez reflektálási lehetőséget a haladásra vonatkozóan.

Adjunk használható visszajelzéseket:

- ez nem hibajavítást jelent, hanem segítségnyújtást a saját hiba megkeresésében,

- mindig fogalmazzuk meg, hogy mit tanult éppen meg,

- ne mondjuk, hogy tanulj többet, mert igazából nem tudjuk mennyi időt szánt a tanulásra,

- ne feledjük: a visszajelzés csak akkor hasznos, ha a tanuló tud vele kezdeni valamit, tehát ne legyen általános.

A dicséret két oldala:

- személyes adottságokat sohase dicsérjünk, pl. ne mondjuk, hogy okos vagy, ügyes vagy.

- amit viszont igen: a tanulás folyamatát, hogy pl. kitartott, hogy kockázatot vállalt, hogy új stratégiát próbált ki, hogy nem adta fel, hogy időt szánt a begyakorlásra, hogy segített másnak, hogy együttműködtek, hogy megosztotta, és mindent, ami a beletett energiát és nem a tehetséget értékeli.

Sok lendületet és még több „még” szócskát a második félévre!
Lépj kapcsolatba velünkemailIkonTe is!
    • Elérhetőségünk:

    • Bejelentkezés:
      e-mail:
       Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
      vagy
      telefon: 06-20-5963761, 06-20-4053939

    • Foglalkozásainkat előzetes bejelentkezés után a Budapest, I. ker.
      Hattyú utca 12. szám alatt tartjuk.

    • Kihelyezett foglalkozásaink Érdligeten is elérhetőek. Tanácsadás,tanfolyamok Budapesten és a környező megyékben. 

      Kövess minket!