Szakvéleményezés III.- megyei szintű bizottságok

Szakvéleményezésről szóló írásaim sorában most a megyei (budapesti) szintű szakértői bizottságok feladatairól esik szó.






A 15/2013-as EMMI rendelet a Pedagógiai Szakszolgálatok működéséről szabályozza a tankerületi és megyei szintű szakértői bizottságok működését.

Tovább olvasom

Szakvéleményezés IV. mi van a véleményben?

Folytassuk a szakvéleményezésről szóló cikksorozatot. Eddig a szakvéleményezés menetéről és a különböző szakvéleményező szervekről írtam, majd a vizsgálat menetét tekintettem át. A vizsgálat után elkészült a szakértői vélemény, így most annak a tartalmát ismerteti ez az írás.






A vizsgálatok befejezése után 30 napon belül kipostázásra kerül az elkészült szakértői vélemény. Egy példányt a szülőnek, egyet pedig a oktató-nevelő intézménynek küldenek meg, ahová a gyermek aktuálisan jár.
A szakértői vélemény tartalmi részét szintén a 15/2013-as EMMI rendelet szabályozza.

Lássuk, hogyan is néz ki, részenként!

Tovább olvasom

De hova forduljak?


segtíség

Mit mondott a teszt számodra?

Találtál olyan tüneteket, amelyek Rád illettek?

Rossz érzés olyasvalamire rájönni, amit ugyan sejtettél, de most biztosabb lettél benne, és mégsem tudod, hogy honnan kaphatsz hozzá segítséget.

Ameddig általános, vagy középiskolába jársz, mindenképpen be kell vonnod szüleidet is a problémádba. Ennek több oka van. Egyrészt, mert ők felelnek érted és hivatalos helyeken ők tudnak csak elintézni dolgokat helyetted. Másrészt pedig nagyon sok olyan információval rendelkeznek rólad, amelyek segítenek a szakembereknek, hogy jobban megismerhessék a nehézségeidet.

A problémáddal megkeresheted az iskoládban dolgozó fejlesztőpedagógust vagy iskolapszichológust is. Feltételezhető, hogy részletesen el tudják Neked mondani, hogy Te és a szüleid hova forduljanak.

Ha mégis először inkább a szüleiddel beszélsz, és nem akarjátok rögvesd az iskola tudomására hozni a feltételezéseidet, akkor két út áll előtted. Egyrészt megkereshetitek a lakhelyetek vagy az iskolád szerinti Pedagógiai Szakszolgálatot. Ha így döntötök, érdemes először kicsit tájékozódni, hogy hol milyen gyorsan és alaposan zajlanak a vizsgálatok. Ugye, nem mindegy, hogy mikor tudsz valami biztosat!

Cikk folytatása

Szakvéleményezés 2. rész-

Előző írásomban a szakértői bizottság vizsgálatának kezdeményezéséről írtam. 

Most lássuk, hogyan is zajlik a szakértői vizsgálat!









Az első fokú (tankerületi) szakértői vizsgálatra a Pedagógiai Szakszolgálat tértivevényes levélben hívja be a szülőt és a gyermeket.

A vizsgálat több alkalommal zajlik, különböző időpontban találkozik velünk a pszichológus, illetve a gyógypedagógus.

Tovább olvasom

Szakvéleményezés 1. - a vizsgálat kezdeményezése

Ha eldőlt, hogy a tanulási nehézség diagnosztizálására szakemberhez fordulnánk, fontos, hogy tisztába legyünk vele, milyen vizsgálatok várnak a gyerekekre. Ennek érdekében a következő cikkekben szakvéleményezés menetét, a szakvélemény tartalmát, az ellátási formákat járom körbe.

 



I. Vizsgálat kezdeményezése szakértői bizottságoknál

Tovább olvasom

Szakvéleményezés 1. - a vizsgálat kezdeményezése (2)

Ha eldőlt, hogy a tanulási nehézség diagnosztizálására szakemberhez fordulnánk, fontos, hogy tisztába legyünk vele, milyen vizsgálatok várnak a gyerekekre. Ennek érdekében a következő cikkekben szakvéleményezés menetét, a szakvélemény tartalmát, az ellátási formákat járom körbe.

 



I. Vizsgálat kezdeményezése szakértői bizottságoknál

A tavalyi rendeletmódosításoknak és a köznevelési rendszer átalakításának eredményeként a kerületi/területi illetékességű nevelési tanácsadók, pedagógiai szakszolgálatok vizsgálatokért felelős szakemberei tankerületi szakértői bizottságokká alakultak. Ezek a tankerületi szakértői bizottságok jelentik az első lépcsőfokot (gyakori esetben az egyetlen lépcsőfokot) a szakvéleményezés folyamatában.

A vizsgálatot kezdeményezheti a szülő, hatóság, illetve szülő egyetértése mellett a nevelési-oktatási intézmény (tehát az óvoda, vagy az iskola). A vizsgálati kérelem a 15/2013-as EMMI rendelet mellékletében található 4 oldalas dokumentum, melyet a nevelési-oktatási intézménynek kell kitölteni és a szülővel aláíratni. Az iskola/óvoda igazgatójának nyilatkoznia kell arról, hogy a vizsgálatot szükségesnek tartja, valamint mellékelni kell a pedagógusok (ofő, szaktanár) által készített pedagógiai véleményt.

A fenti EMMI rendelet részletesen rendelkezik a vizsgálati kérelem kitöltésének, továbbításának módjáról, a határidőkről, a kiértesítés módjáról, így ezeket itt nem részletezem.

Mit tartalmazzon a pedagógiai vélemény?

Mivel a vizsgáló a gyermeket először látja életében, esetleg csak arra az egy órára, amíg a vizsgálat tart, nagyon fontos, hogy a gyermekkel foglalkozó pedagógusok véleményt írjanak. A vizsgálatok négyszemközti helyzetben zajlanak, melyben a gyermek esetleg jobban, vagy éppen rosszabbul teljesít, mint a tantermi feladathelyzetben. Ez a kétszemélyes helyzet és a rövid idő nem alkalmas arra, hogy az osztályközösségben megjelenő problémák is felszínre kerüljenek. A tesztek elvégzése nem pótolja azt a tudást, mellyel a gyermeket nap, mint nap tanító pedagógusok rendelkeznek. Ezért az objektív véleményalkotáshoz szükség van a pedagógiai véleményre. A szülőkkel felvett tájékozódó beszélgetés és anamnézis ugyanezt a képet hivatott árnyalni.

A jó pedagógiai vélemény nemcsak a gyermek tanulásának nehézségeit tárja fel, hanem jó tulajdonságairól, erősségeiről is szól, hiszen a közös munka során ezekre támaszkodva lehet a nehézségeket leküzdeni.

Ki írja meg a pedagógiai véleményt?

A rendelet szerint osztályfőnök és a problémás területet tanító szaktanár. Tehát anyanyelvi készséghiány esetén magyar tanár, de ha a probléma az idegennyelv tanulását is érinti, akkor az idegen nyelvet tanító tanár is. Matematika területén jelentkező nehézségek esetén a matematika tanár, de árnyalhatja a képet a fizika és kémia tanár véleménye is.

Amennyiben már foglalkozik a gyermekkel segítő szakember (fejlesztőpedagógus, logopédus, gyógypedagógus), ő is ír pedagógiai véleményt a vizsgálathoz.

A vizsgálati kérelem, a pedagógiai vélemény beérkezése után a tankerületi szakértői bizottság ütemezi a vizsgálati időpontokat, majd kiértesíti a szülőt. A vizsgálatok délelőtti is délutáni időpontban is lehetnek, a gyermek részére igazolást állítanak ki a vizsgálati részvételről.

A következő részben a vizsgálat menetéről olvashattok majd

A tanulási problémák, diszlexia főbb tünetei

  •  Okos, de még is gondja van az írással, olvasással, a szavak lebetűzésével.
  •  Okossága ellenére sem sikerülnek jól a dolgozatai, gyakran indokolatlan mértékben tart az iskolai számonkéréstől.
  •  Úgy érzi, a betűk összefolynak a szeme előtt, ide-oda mozognak a papírlapon
  •  Újra és újra olvassa a szöveget, még sem érti.
  •  Rossz a helyesírása.
  •  Nem szeret írni, nehezen másol a tábláról.
  •  Kézírása nehezen olvasható, saját írását nem nagyon tudja elolvasni.
  •  Rosszul fogja a ceruzát.
  •  A gyakorlati dolgokat jobban megérti, mint az olvasott instrukciókat.
  •  A nagy és finom mozgások területén nehézségei vannak.
  •  Gyakori, hogy rossz az egyensúlyérzéke.
  •  Gyakran keveri a jobb és bal oldalakat.
  •  Nehezen tud kiigazodni a mutatós órán.
  •  Rosszul kezeli az időt, gyakran késik.
  •  Az iskolában a tanórán figyelmi nehézsége van, álmodozónak, vagy teljesen kikapcsolt állapotúnak tűnhet.
  •  Sokszor magatartási nehézségei is vannak.
  •  Gyakran rendetlen a holmija, vagy éppen túlzottan pedáns.
  •  Jól számol, logikája ép, de a szöveges feladattal már gondja lehet.

Diszlexiás lennék?

diszlexiás lennék

Remélem, az előző cikk feladványában mindenkit sikerült beazonosítanod!

Akkor nézzük meg, mit tapasztalhatsz akkor, amikor úgy érzed, hogy rajtad kívülálló okok miatt nem úgy megy a tanulás, ahogy szeretnéd.

A környezetedből rengeteg információ ér Téged. Az agyadnak kell ezek közül kiválogatnia mi a fontos, és mi kevésbé az.

Ha láttál már fényképet az agy működéséről, tudod, hogy minden egyes terület másért felel. A tanuláshoz az agyadban nagyon sok területnek külön-külön és együtt is tökéletesen kell működnie.

Ha csak egy-két területen megy nehezebben a feldolgozás, akkor sok esetben jól tudod ezeket egy ideig (pl. alsó tagozatban, vagy hetedikig) az ügyes területekkel kiegyensúlyozni. Ebben az esetben részképesség problémáid lehetnek, amiket onnan veszel észre, hogy Neked esetleg valami több idődbe, több gyakorlásba kerül, mint másnak.

Vannak olyan esetek viszont, amikor különböző okok miatt túl sok terület érintett ahhoz, hogy ez a kiegyenlítődés megtörténhessen, ilyenkor már diszlexiáról, azaz a tanulási zavar egy fajtájáról beszélünk.

Lejjebb találsz egy tesztet, aminek kitöltésével képet kaphatsz arról, hogy Te mennyire vagy érintve a felsorolt nehézségekben. Töltsd ki a tesztet!

Tovább olvasom

Lépj kapcsolatba velünkemailIkonTe is!
    • Elérhetőségünk:

    • Bejelentkezés:
      e-mail:
       Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
      vagy
      telefon: 06-20-5963761, 06-20-4053939

    • Foglalkozásainkat előzetes bejelentkezés után a Budapest, I. ker.
      Hattyú utca 12. szám alatt tartjuk.

    • Kihelyezett foglalkozásaink Érdligeten is elérhetőek. Tanácsadás,tanfolyamok Budapesten és a környező megyékben. 

      Kövess minket!