Kütyük és/vagy tanulás – a multitaskingról

Kedvcsináló az április 11-i Szülő Klubhoz, amelynek témája a Y gerenáció

Mielőtt mindig és minden esetben üldözni kezdenénk a párhuzamos tevékenységeket, nézzünk magunkba! Láthatjuk, hogy életünk tele van ilyen helyzetekkel és agyunk sok esetben képes is arra, hogy két dolgot szimultán végezzen. A kérdés mindig az, hogy hogyan teszi, és hogy mit tudunk mindebből tanulni.


multitasking


Abban az esetben, ha az egyik tevékenység automatikusan történik, mint például az írás, amikor jegyzetelünk, akkor valószínűleg semmiféleképpen nem rongálja a teljesítményt a párhuzamos tevékenység. Sorolhatnánk a hasonló példákat, de igazuk van a kétkedőknek is. Valóban az elmúlt kb. 10 évben a gyerekek környezetében található elektronikai eszközök megváltoztatták a multitaskinggal kapcsolatos gondolatainkat.

Ha megértjük a működését, akkor viszont abban tudunk gyerekeinknek segíteni, hogy hogyan kezeljék a jelenséget. A menedzselésen van a hangsúly, a reflektív döntésről, hogy mikor van helye egy gyors sms válasznak tanulás közben és mikor van az, amikor semmiféleképpen nem is csörrenhet meg egy hangüzenet.

Lássuk tehát, hogy az agyunk mit is csinál, amikor „egyszerre” hasonló feladatokon dolgozik. Szögezzük le, hogy nem párhuzamosan teszi a dolgát. Folyamatosan, egész rövid ideig foglalkozik az egyik, majd a másik feladattal. Alkalmazkodik az egyik célhoz és annak szabályaihoz, majd a másik célhoz és annak szabályaihoz, tehát állandóan ki-bekapcsol illetve átkapcsol. Minél bonyolultabbak a feladatok annál bonyolultabbak a szabályok, tehát a váltás minden esetben időigényes. Nehéz feladatoknál, amikor egyik részproblémát még meg sem oldottuk, de váltottunk, agyunk tovább időzik még a megoldatlan helyzetben, így a másik feladatban nagyobb lesz a hibázási lehetőség.

Ha viszont értjük a működést, akkor reflektív és előre végiggondolt döntésre kell gyermekeinket és tanítványinkat sarkallni. Mérjék fel előre, hogy milyen jellegű munkát fognak végezni, az mennyire mechanikus, mennyire összetett és bonyolult és ennek függvényében tegyük képessé arra őket, hogy jól döntsenek! További ötletek és részletek a témában a Szülő Klubon!