Hogyan válj örök tanulóvá? - 1. rész

A világ legnépszerűbb online tanfolyamának oktatója azt vizsgálja, hogy miként változtathatja meg az életünket a tanulás, és mennyire alábecsüljük saját képességeinket ezen a téren.

Az emberek világszerte „éhezik” a tudást. Barbara Oakley erre akkor jött rá, amikor online kurzusát, a „Learning How to Learn”-t (Hogyan tanuljunk meg tanulni), amelyet a saját pincéjében forgatott, több mint 1,5 millió embernek keltette fel az érdeklődését.

Tanfolyamának és új könyvének (Mindshift: Break Through Obstacles to Learning and Discover Your Hidden Potential) részben az a célja, hogy leleplezze azokat a mítoszokat, amelyek a tanulás útjában állnak. Tévhiteink mondathatják velünk, hogy nem vagyunk jók matekból, vagy hogy túl öregek vagyunk ahhoz, hogy szakmát váltsunk. Szerinte azonban ezek mind csak mondvacsinált kifogások.

„Az emberek gyakran sokkal többet tudnak tenni, többet tudnak változni és tanulni, mint amennyit valaha is el tudtak volna képzelni.” Ő már csak tudja! Alsós korában matematikából és természetismeretből bukdácsolt, később pedig ellenállt családja nyomásának, hogy folytassa tudományos tanulmányait. Ma, sok egyéb szakmai tapasztalat megszerzése után, mérnökprofesszor az oaklandi egyetemen. Könyve segít az olvasónak, hogy felfedezze saját ejtett potenciáljait, ugyanakkor inspiráló módszertani tanácsokat is ad.

LLL



Az élethosszig tartó tanulás előnyei

Oakley úgy látja, hogy a folyamatos tanulás azon kívül, hogy jó szórakozás, hasznos szolgálatot tehet nekünk a munkaerőpiacon is. Manapság sok szakember valamilyen második szakmát is kitanul, vagy a saját szakterületén (marketinges ismeretektől a programozásig), vagy teljesen más területeken (az adománygyűjtéstől a jógaoktatásig). Ha elveszítjük az állásunkat, vagy elégedetlenek kezdünk lenni a jelenlegi munkánkkal, a más jellegű készségek rugalmasabbá tesznek. Persze egyszerűen fel is mondhatunk, és kereshetünk egy másik állást, de akár ugyanazon cégen belül is vállalhatunk tisztséget egyéb tudásunknak köszönhetően. Oakley könyve egy holland egyetem alkalmazottjának történetétét meséli el, aki a hobbijának, a videójáték-szenvedélyének köszönhetően színesítette karrierjét. Bár a hölgy nem igazán mint második szakterületére tekintett a játékra, végül mégis ennek köszönhetően lett még sikeresebb. Az egyetem online kurzusainak lett a közösségi moderátora. Stratégiákat fejlesztett ki a digitális kommunikáció kulturált fenntartásához úgy, amint azt a játékvilágában is tette. Az író szerint mindez jól mutatja, sosem tudhatjuk előre, hogy a tudásunk hova vezet minket, milyen helyzetben válhat hasznossá.

Ha frissen tartjuk az agyunkat, és újabb területek iránt is érdeklődünk, kétségkívül intellektuális előnyöket is szerzünk. Egy tanulmány szerint azok az emberek, akik kötnek, varrnak, szerelnek vagy asztaloskodnak, játékokat játszanak, számítógépet használnak vagy olvasnak, az idő előrehaladtával jobb szellemi állapotban vannak. Egy másik kutatás pedig úgy találta, hogy minél iskolázottabb valaki, vagy minél több szellemi kihívást igénylő tevékenységet folytat, annál kisebb az Alzheimer-kór kockázata.

A tanulás akár az életünket is meghosszabbíthatja. Egy kutatás szerint már heti minimum 3,5 óra könyvolvasás kifejezetten pozitív hatással bír az élethosszra – ez is egy jó ok arra, hogy a tanulmányaink után is könyvet vegyünk kézbe.